Veelgestelde vragen

Waar is de inhoud van de lessen uit opgebouwd?

De cursus is een prachtige combinatie van hypnobirthing, mindfulness en yoga. Het beste van alle drie. Dit maakt de cursus uniek en alles wat jij nodig bent om te gaan bevallen.

 

Mindfulness

Mindfulness ben ik mee in aanraking gekomen tijdens mijn opleiding tot psychosomatisch fysiotherapeut en gebruik ik vaak in mijn (fysiotherapeutische) behandelingen.

Mindullness is ook een belangrijk onderdeel in mijn eigen leven. Voor mij is mindfulness vooral aanwezig zijn in het hier en nu. Genieten van mooie kleine dingetjes. Een  mooi voorbeeld is dan toch wel bewust genieten van mijn kinderen, van het eerste lachje wanneer ze wakker worden, grappige dingen die ze vertellen, een handje op mijn wang en een kus zo vanuit het niets. Bewuste aandacht voor hen, zo belangrijk, want ook zij voelen het wanneer ik druk ben met andere dingen in mijn hoofd. Misschien herkenbaar?
Mindfulness is ook niet oordelend, maar accepterend. Misschien heb jij bepaalde angsten? Zie je op tegen de bevalling? Of het ouderschap? Belangrijk is om emoties niet weg te willen stoppen, ze worden dan heftiger of ze komen op een ander moment heftig terug.

Mindfulness zwanger zijn,  mindfulness bevallen en daarna kunnen toepassen in het ouderschap. Mindfulness is geen trucje maar een "way of life" zeggen ze dan wel eens. Is mindfulness nieuw voor je? Dat geeft niets! Ik hoop je te kunnen inspireren.


Hypnobirthing

Hypnobirthing klinkt voor sommige misschien zweverig, maar dit is het helemaal niet! Hypnose staat eigenlijk voor diepe ontspanning. Het is te vergelijken met dagdromen of het gevoel als je verzonken bent in een goed boek. 

Hypnobirthing leert je om diep te ontspannen en te vertrouwen in je eigen lichaam. In de hypnobirthing gaat men er vanuit dat je lichaam weet hoe het moet bevallen. Tijdens de bevalling is de ideale toestand: je lijf werkt optimaal en je brein is kalm, waardoor angstige gedachten bijvoorbeeld niet te overhand krijgen. Angst en stress geven hormonen af wat ten koste gaat van jouw eigen bevallingshormonen. Dit kan er dan voor zorgen dat weeën afnemen, de baarmoedermond verkrampt en je eigen pijndempingshormoon afneemt en pijn dus toeneemt.

In mijn cursus gebruiken we technieken van de hypnobirthing om deze diepe ontspanning te ervaren.  

 

Zwangerschapsyoga

Yoga is verbinden. Het ‘verbinden’ slaat op het verbinden van lichaam en geest en dit kunnen we doen door middel van de ademhaling. Ademhaling is in mijn lessen een belangrijk onderdeel. Heb jij angst, pijn of spanning? Dit alles geeft je lichaam een seintje dat het moet overschakelen op een ‘fight or flight’ modus. Dat is niet handig wanneer je aan het bevallen bent toch? Maar met je ademhaling kun je er voor zorgen dat je jouw lichaam weer ontspant, dat je weer controle krijgt over je eigen lichaam.

De yoga houdingen dagen je ook uit op fysiek gebied. Het houdt je lichaam soepel, krachtig en meer in balans. Er worden fijne oefeningen gedaan voor jouw bekken en bekkenbodempieren, maar ook fijne tips voor de juiste lichaamshouding om bekkenproblemen te voorkomen of te verminderen.

De ademhaling is heel belangrijk. Voor elke fase in de bevalling leer ik jou de juiste ademhalingstechnieken. Geen standaard puftechnieken, maar hele fijne ademhalingstechnieken waarbij je ontspant. Ontspant in je gezicht en schouders, maar zeker ook in je bekkengebied, want dan kan je kindje pas echt gaan dalen en geboren worden! 

Wanneer kan ik het beste instromen?
Waarom minimaal 8 lessen?
Is er ook een partnerles?
© praktijklienke.nl

Wheemhuus Zuidwolde

Burgemeester tonckensstraat 4

7921 KC Zuidwolde

facebook.png
instagram.png